Vi ser det i fashion, vi ser det i interiør. Vi ser det på biler og på feriemål. Vi ser det sågar på maten vi skal spise og måten vi skal leve. Det ligger trender og tendenser til grunn for de fleste valg mange tar, på de fleste områder. I bærekraftens og dyrtidens navn spør jeg meg selv om vi har “råd” til å følge alle disse trendene.
Sommeren er snart på hell og jeg bruker mye av min tid på å pløye gjennom magasiner, aviser og artikler i hopetall. Liker å bli inspirert, se hva som “beveger” seg og lese om endring i trender og tendenser.
“Hvor reiser vi nå?” – “hot or not” – “Dette spiser vi nå” – “Bilen for den framtidsrettede” – osv osv. Det er “gode råd” og velmente tips. Eller er det det? Kan det være en skjult agenda? Jeg gir her noen tips til hvordan vi kan forholde oss til disse hastige svingene. Håper de får deg til å bli en enda mer bevisst forbruker.
“Jeg gir her noen tips til hvordan vi kan forholde oss til disse hastige svingene. Håper de får deg til å bli en enda mer bevisst forbruker.”
Vi som driver en butikk, ja, som lever av salg av varer og tjenester, er absolutt avhengige av at du som forbruker skal fornye deg. Investere i nye varer til deg selv og hjemmet. Men er vi avhengige av å skifte for hver gang en ny trend sier at “i går var i går og at nå er det dette som gjelder”? Det må jo være det smarteste nå i dyrtidens navn, at vi skal gjøre langsiktige investeringer som er ment for å vare. Ment for et liv langt utover trendenes levetid. Det at vi kan finne varer som virkelig er laget for et liv i bruk og som eldes med sjarm. Det kan være den flotte jakken med et snitt som sier “fashion” i 15 år, eller møblene som tåler at poden har levd med den fra hen var 50 cm til 190 cm på sokkelesten.
For å kunne gjøre investeringer, så krever det kapital. Så hva med alminnelig eller lavt bemidlede mennesker – skal de aldri kunne unne seg noe nytt og skikkelig? Hva med dem som ikke kan betale for en sofa til 50.000,- men som likevel trenger en ny? Er det ikke sånn at om vi eliminerer varer til “gi-bort-pris”; som fast fashion og møbler ment for å vare ett kvarter, at først da vil bevisstheten til forbruker endres? Krav til forbruker om at vi må gjøre bevisste valg når vi skal investere i noe nytt.
Jeg husker godt når jeg vokste opp. Når noen hadde kjøpt noe nytt, så snakket vi alle litt om det. Jøss, de i nr 16 har kjøpt en flott bil! Eller de på Flata hadde kjøpt ny sofa. Selv om jeg høres ut som jeg er 106 år når jeg skriver dette, og at antydningen om at alt var så bra før, så er poenget likevel at i dag kjøper vi så mye nytt at vi merker oss verken med når naboen har ny bil eller vi husker knapt de foregående innkjøp i garderoben.
I butikken får vi ofte spørsmål om “hva er det som er in nå” – og vi har alltid svar på det! Trender og farger, snitt og treslag er til stadighet i endring. MEN vi ender stort sett opp med det tidløse uttrykk, tidløst men over hodet ikke kjedelig! Sofaen og spisestuen som har en tidløs look og levetid lengre enn trenden som vi snart ser slutten av. Ett søk på Finn.no vil lett vise deg hva som var “yesterday`s news” – flotte ting folk vil kvitte seg med fordi de ikke er hot lengre.
“… i dag kjøper vi så mye nytt at vi merker oss verken med når naboen har ny bil eller vi husker knapt de foregående innkjøp i garderoben.”
“Utfordringen er når du overkjører din egen personlighet med en tendens og en trend.”
Så hvordan skal vi forholde oss til dette med skiftende tendenser og trender? Slik jeg ser det kan det være lurt å starte med deg selv: du skal investere. Om du har likt fargen oransje fra du er 15 år og har gått igjennom tiår etter tiår og kjent at oransje fortsatt er det fineste du vet, da kan du muligens stole på at det er “din farge”. Du vil ikke bli lei den! Er du den som hater minimalisme og fargeløse rom, så vil det muligens være like greit å styre unna interiører uten personlig toutch og mønstermiks.
Utfordringen er når du overkjører din egen personlighet med en tendens og en trend. Du vil ikke trives i garderoben eller i din ringe bolig om du ikke lytter til deg selv. Så tips 1 er å stol på egen smak og stil – vær tro til den!
Vi forandrer oss gjennom faser dette livet drar oss igjennom. Første gang vi skal etablere en bolig er vi gjerne unge og mest sannsynlig uten erfaringer og mye refleksjon. Det er kanskje i startfasen av etableringen at en må snu en ekstra gang på krona for å få litt mer utav det en har. Midlertidige og kortsiktige løsninger blir fort det som blir resultatet. Men i en ideell verden ville bruktmarkedet være fylt opp av kvalitetsmøbler som har levd et liv, men som har masse liv igjen. Nye eiere kan investere i møbler som har patina og som har eldet pent, i stedet for å til stadighet må gå på billig-butikken å kjøpe morgendagens søppel. Gjerne noe som du aldri får solgt igjen fordi patina er en våt og uoppnåelig drøm… Så tips 2 er om en ny sofa er uoppnåelig rent finansielt, kan du sjekke andrehånds-markedet for juveler. Retro-møbler og klassikere vil aldri gå av moten!
“Retro-møbler og klassikere vil aldri gå av moten!”
Vi hører ofte i butikken at det slett ikke er nooooe vits i å investere i noe som helst før ungene er er tørre bak ørene og helst er ute av ungdomsskolen! Det en egentlig oppnår med en slik tankegang, er unger som ikke lærer seg å ta vare på ting rundt seg, samt et søppelhav for alle faser i livet hvor møbler ikke overlever familiebruk. Så tips 3 er å gjøre investeringer når pengene gir rom for det, ikke vent til dere sitter igjen alene uten barn og ungdommer i huset. Et godt trebord kan slipes ned gang på gang, så familien kan i prinsippet samles rundt det samme bordet fra vugge til grav!
“Et godt trebord kan slipes ned gang på gang, så familien kan i prinsippet samles rundt det samme bordet fra vugge til grav!”
Sofaen – familiens samlingspunkt. Hvordan skal den holde seg i aktualitet og kvalitet i en årrekke? Ja, også her handler det om kvalitet og vedlikehold. Ja, og bevisste valg! Ikke velg et tekstil som ikke tåler hunden eller ungene dine. Skal sofaen stå i det sørvendte vinduet så må vi ta en prat på solskjerming og forventninger. Er sofaen foran tv og skal favne om familien i timevis, eller er det sofaen som du skal sitte i når dere har gjester og gjerne vil sitte godt oppreist? Tips 4 er å ta et bevisst valg på hvordan du skal bruke sofaen over tid og hvilke forventninger du har til møbelet. Her kan en sparringspartner være fin å ha 😉
“Ikke velg et tekstil som ikke tåler hunden eller ungene dine.”
Når du har gjort det bevisste valget av sofa og lenestoler, dress og kåpe, så er det gjerne sånn at du tar bedre vare på det også. Investeringen gjør deg mer motivert for å ta vare på møbelet eller garderoben din. Tips 5 er derfor ta deg tid til å vaske og rense, olje og støvsuge din tidløse investering. Vedlikehold rett og slett! Dette gjør at produktene holder seg lengre og en får rett og slett “value for money”!
En gammel sofa blir som ny med friske puter og pledd tilpasset for eksempel sesong. Et skjerf eller et belte kan forandre et ellers klassisk og tidløst antrekk i den retningen en ønsker. Hvis en er flink til å “pimpe” med tilbehør og endre dette etter sesong og tendens, vil en kunne skape mange uttrykk på et tidløst antrekk eller interiør. Så tips 6 er at om en vil sette tidens preg på ditt tidløse valg, kjøp krydder i tidens tegn! Som sagt; en gammel sofa blir god som ny med en pute av siste skrik!
For å reflektere på om trender er en inspirasjon eller en forbannelse; ja egentlig begge deler. Vi skal ikke stå fast i en tid og ikke la oss inspirere. Men vi kan ikke leve lenge med at vi skal ha ett slik forbruk som vi har i dag heller. Søppelberget vokser for hvert minutt og vi ser ikke helt til å bry oss. Det gjelder ikke oss.
Trender og endringer rundt oss får oss til stadighet til å “trenge” nye ting. Større tv-er, robotstøvsugere og airfryer – for å nevne nye dubbeditter som er må-ha og er allemannseie i dag. Kjøkkenet i hvit høyglans byttes til sort og gull i en fei! Ja eller var det malt eikefronter i dag? Fine gulv rives opp fordi det er for gylden og har for mange staver – i dag er det hvitoljet og kun en stav som gjelder. Vi har blitt slaver av trender som gjør oss til værstinger i oppussing og forbruk. Kanskje ikke den pidestallen vi skal være stoltest å trone på… Samtidig som vi rydder opp i staver på gulv og får stadig flere dubeditter som forenkler livet vårt, viser statistikker at vi blir mindre lykkelig og mer ensomme for hvert år som går. Kanskje vi skal løfte blikket fra de enkle stavene i gulvet og ut i rommet. Bak boller og inviter dine nye naboer over. La være å tenke på at boligen din ikke er fin nok for gjester. Eller at bollene ble som steiner – kaffen smakte og du har bidratt til patina på bord og i sinn.
“La være å tenke på at boligen din ikke er fin nok for gjester.”