Endelig får norske fabrikker som LK. Hjelle og Tonning & Stryn følge av flere som vil satse på norsk i Norge, og ut i den store verden! Vi er så stolte over å presentere enda ett nytt norsk brand; M A T R E.
Da Vatne Møbelfabrikk besluttet å legge ned for en tid tilbake, så Elizabeth Matre-Aas med husbond Ole Kristian Aas, muligheten til å blåse nytt liv i den gamle fabrikken. Vi gleder oss stort over ildsjeler som tar dette ansvaret over å produsere og holde liv i våre norske klassikere! Ansvar for at vi kan selge møbler som er ment for generasjoner! Ansvar for at klassiske design skal være tilgjengelig for den som tenker bærekraft!
Rett over jul vil vi ha en formell innvielse av vårt nye familie-medlem – og du er invitert denne kvelden. Vi oppdaterer nærmere når dette skal skje – men dette vil du ikke gå glipp av!
Elizabeth har mange tanker om hvorfor de har startet dette eventyret, om motivasjon og tanker bak. Les videre om dette her:
Matre kommer fra en lidenskap for det norske, for vår kulturarv og designtradisjon. Den tradisjonen de fleste av oss ikke kjenner så godt, men som ligger der som en godt bevart skatt, og som vi ønsker å børste støv av. For en gang var møbelindustrien stor i Norge, en gang blomstret den og flotte møbler ble sendt ut av landet som stolt eksport. Vi kan ta tilbake den tiden – vi kan komme dit igjen. Matre ønsker å være en del av det og vil gjøre alt for å gjenopprette denne industrien, som dessverre har blitt bygget ned de siste 30 årene.
For det er jo ikke sånn at nabolandene våre er så mye bedre enn oss til å designe, snarere tvert i mot – vi har masse å by på, både en rik tradisjon og en stor designscene. La oss sette Norsk design og Norsk industri på kartet igjen! La oss bli bedre på å fortelle om det til verden!
Jeg opplever nesten at det er en lengsel der ute – en lengsel etter den norske skaperkraften, håndverket, noe å være stolt av. Det nære, det ekte og naturlige. Kanskje tiden er inne for det lokalet skiftet?
Responsen vi har fått på Matre kan i hvert fall tyde på det, at en transparent, lokal verdikjede og vår egen designarv- og industri faktisk er viktig for folk – noe som selvfølgelig er veldig gledelig!
Vi er så vidt i gang, og gleder oss sånn til å vise mer av Matres univers, samtidig vet vi at det er sunt å ta oss tid på veien – til hele tiden å velge de riktige partnerne. Berge Interiør er en av de som vi vet står for de samme verdiene som oss og forstår at vi alle er den del av et større skifte som blant annet handler om en holdningsendring til det vi kjøper med oss hjem – som handler om at vi i større grad kjenner på at det vi kjøper skal vare, kanskje gå i arv og vi skal ta godt vare på det. Kanskje har vi litt å lære av besteforeldregenerasjonen som beskyttet møblene sine og reparerte når det ble slitt? Vi tror det, og vi tror at affeksjonsverdien vi bygger i det vi omgir oss med etter hvert kommer til å bli en langt større verdi for oss, enn at vi henger med på trendene og til en hver tid kjøper den «riktige» fargen på sofaen.
Miljøfoto Stephanie Sikkes / portettfoto Pål Laukli