I løpet av de siste ukene har vi vært på norske messer som viser det siste av det som skjer i vår del av verden! Vi skandinaver er jo det vi kan kalle relativt forutseende når det gjelder form og materialer, men noen festlige nyheter på fargefronten kan vi skimte.
Rethink var navnet på årets store messe på Lillestrøm. Tenk deg om! Tenk deg om før du handler, før du kjøper noe du ikke vil ha glede av i en årrekke. Men det handler også om å tenke nytt. Kanskje kan vi gjøre våre vante gjøremål og væremåter på en nytenkende måte som vil gjøre oss mer bærekraftig i oss selv. Som også gir framtidens generasjoner andre og nye muligheter. Kanskje må skuta finne en ny kurs? Vi som forbrukere må søke ny kurs.
Vårt DNA bygges rundt solide materialer som tre, stein, skinn og ull, noe vi ser i alle former og fasonger på “nyhetssiden” på messen. Det vi ser som en endring og som ikke handler om materialer, er fargeverdenen! Her går vi dunklere, dypere og mer sofistikert. Mangfoldet er større, kombinasjonene er flere.
Brun er den nye grå.
Pasteller kombineres sammen med jordfarger.
Røde, oransje, terrakotta og brune toner – gjerne i samspill – gjerne som singel.
Grønne toner i alle nyanser! Kommer nok også som en følge av fokus på natur og naturlige toner. En tanke om en tidløs og ærlig farge.
Teksturer og overflater som kan føles med bare fingre, er en vedvarende tendens vi fortsatt ser. Godt for kropp og godt for sansene. Og nå skal alle sanser stimuleres. Design skal ikke bare ses med øyet, men føles og oppleves. Eldes og nytes.
Ulike foredrag informerte og inspirerte! Det som er den største tendensen man kan se, er muligens måten vi skal leve på. Måten vi vil oppleve ting på. Måten vi forbruker. Måten vi forventer. Vi vil ikke lenger se på at berg av søppel og overflødige forbruksvarer, vokser. Vi vil forbruke og bruke ting og produkter som har lang levetid og som eldes vakkert. Vi vil ha tilgang på ting, fritidsboliger, transportmidler og utstyr, men ikke nødvendigvis eie. Vi snakker om delingsøkonomi og bærekraft. Vi vil sanse og nyte, ikke bare bruke og glemme.
Fritid og tid i seg selv, vil bli framtidens luksus. Uavhengighet og frihet – både når det gjelder jobb, mote og i måten vi lever på. Det vi ser i moteverdenen vil snart speiles i interiøret. Bruke flere og rettferdige kroner på færre men gode kvalitetsvarer. Vi vil kjenne til næringskjeden: vi vil vite hvor ting er produsert og hva det er produsert av. Faktisk kan vi like å vite HVEM som har laget også.
Oh takk og lov at vi har alle disse vidunderlige leverandører som allerede tenker slik! Som allerede er i denne modus at de produserer ærlig og bærekraftig! Produserer varer som er ment for din og neste generasjons framtid!